Monday, December 27, 2010

kiSaH Abu Bakar r.a diceRca

diriwayatkan o Ahmad dan At-Tabrani drpd Abu Hurairah r.a bhwa seowg lelaki telah mencerca Abu Bakar r.a. ketika itu Rasulullah s.a.w juga sedang duduk berhampiran dgn Abu Bakar. Baginda Rasulullah tersenyum dan kehairanan melihat keadaan lelaki tersebut. apabila lelaki itu mula bersikap kurang ajar terhadap diriny, Abu Bakar pun mblz kata2 lelaki tersebut. Sebalikny,perbuatan Abu Bakar itu mbuatkn Rasulullah mjdi amat mrh lalu bgn dr tpt dudukny. 

melihat Rasulullah berjln,Abu Bakar pn mengekoriny dr belakang. lalu bkata Abu Bakar kpd Rasulullah. "lelaki itu bsikap kurang ajar thadap diriku,oleh krn itu aku memblz ny. apabila aku mula membalasny,kamu meninggalkn kami di tpt itu."
Rasulullah bersabda : "apabila kmu tdk membalas kata2ny,terdapat malaikat yg akn membalasny utk kamu. tetapi,jika kamu mula membalaskata2 kesatny,syaitan mula mengambil tpt dan mula duduk di antara kamu. Oleh yg demikian,aku tdk mahu duduk bersama2 syaitan".

kemudian Rasulullah bersabda lgi : "wahai Abu Bakar,terdapat 3perkara yg benar iaitu : 

  1. apabila seowg hamba itu dizalimi dgn satu kezaliman, maka dia meninggalkan tpt itu semata2 krn Allah,maka Allah akan menguatkan dan membantuny.
  2. apabila seseowg itu membuka pintu dermawannya dan memberi hadiah,maka Allah akan menambah kekayaannya.
  3. apabila seseowg itu mula meminta2 utk menambahkan kekayaan nya,maka Allah akan mengurangkan kekayaannya.

No comments:

Post a Comment